"En kanongrej för Ljusdalsborna"

"En kanongrej för Ljusdalsborna"

Just nu är 21 butiker anslutna till Klubb Ljusdal som är störst i landet

 

Bildkälla: klubbljusdal.se

Carina Janars, Centrumledare för Ljusdal i Centrum

Peter Skyttner, Sportringen

På fredag lanseras Klubb Ljusdal, en kundklubb där man samlar på stämplar hos de anslutna butikerna och får tillgång till en massa förmåner och rabatter.

- Det handlar helt enkelt om att det är en kundklubb och att det ska löna sig att handla lokalt, säger Carina Janars (Centrumledare, Ljusdal i Centrum) som tillsammans med Peter Skyttner (Sportringen Ljusdal) gästade veckans avsnitt av Ljusdal i Centrum.

 

Idén till Klubb Ljusdal fick Carina när hon var på en konferens på Svenska Statskärnor där hon kom i kontakt med företaget FILLit.

- Sen har jag pratat med andra orter som har kundklubbar, berättar Carina, och vi bjöd hit FILLit och vi nappade.

Just nu är 21 butiker i Ljusdal anslutna till Klubb Ljusdal som är störst i landet.

- Många orter har kanske 12-14 butiker i sina kundklubbar men vi är hela 21, så vi går ut stort, förklarar Carina.

 

Fredagen den 2:a december lanseras Klubb Ljusdal och då släpps de brickor som medlemmarna ska blippa i den butik som man är klubbkund hos för att ta del av butikens förmåner och rabatter.

- Man kan välja att vara med i alla 21 klubbar eller så kanske man väljer att vara med i tio. Man kanske vet vilka butiker som man brukar handla i så man vet att i ”de här vill jag verkligen vara medlem i” säger Carina och fortsätter: och när man har handlat för ett visst belopp så får man bonus helt enkelt. Sen kanske man får hemskickat ett litet extraerbjudande.

Brickan som man hittar hos de butiker som är anslutna är liten och kan förvaras på nyckelknippan så att man har den lättillgänglig när man ska blippa i butikerna. Man kan själv ha full koll på sina bonusar via Klubb Ljusdals hemsida samtidigt som butikerna också har koll.

 

Carina berättar att det inte bara är de kunder som handlar för större summor som ska bli belönade när de handlar:

- Det kan ju finnas en kund som kommer in och handlar för flera tusen kronor och så kanske den får ganska mycket rabatter, den kunden kanske inte är tillbaka förrän om tio år och handlar igen. Men de som handlar ofta men för mindre summa blir ju också belönade.

Peter Skyttner från Sportringen tycker att de trogna kunderna som kommer in och handlar ofta är de som är viktigast för butikerna i Ljusdal och tror att de flesta butikerna inte skulle klara sig utan de lokala kunderna.

 

Sedan Peter skyltade om från Team Sportia till Sportringen, för ungefär ett år och ett halvt år sedan, har han försökt få till en kundklubb för bara Sportingen i Ljusdal då han tidigare hade haft en väldigt uppskattad kundklubb under det tidigare namnet.

- När den här chansen dök upp var jag en av dem som ropade ”Hurra!” för det här tycker jag är en kanongrej för Ljusdalsborna.

 

Inför lanseringen finns 500 guldbrickor som finns hos butikerna som ger extraerbjudanden under det första året.

 

Hör intervjun med Carina Janars och Peter Skyttner här

 

Reporter: Robert Fors

© Radio Ljusdal 2016